+ MENY
2015 Mar 4
3

Han blir inspirerad av problem – Intervju med Nils Fridlund

Det var längesedan jag uppdaterade den här bloggen men jag fick nu chansen att intervjua Nils Fridlund som driver webbyrån Sunbird. Det var ett bra tillfälle för att få tummen ur och skriva lite. Så jag satte mig ner och skrev ner några frågor om webbdesign, vad som är viktigt att tänka på när man beställer hemsida och även sökmotoroptimering.

1. Hej Nils, vem är du?

Jag hade nog blivit förklarad som ung entreprenör med en stark passion för att driva in säljet. Jag är bosatt i Göteborg där jag också driver webbyrån Sunbird.

2. Vad blir du inspirerad av?

Jag blir inspirerad av problem. Ser jag ett problem spinner jag vidare direkt och försöker komma på bästa lösningen. Det kan komma när jag kokar kaffe, går på en buss eller ser på TV. Inget är omöjligt.

3. Du driver webbyrån Sunbird, berätta lite om vad ni gör

Vi jobbar med hemsidor till företag och sökmarknadsföring. När det kommer till hemsidor har Sunbird som nisch att en hemsida idag inte längre bara är en samlingssida för information, utan om inte det första, så det andra kunder ser av er. När en potentiell kund ska välja företag har de i de flesta fallen uppe er och en eller flera konkurrenter och ska bestämma sig för vem de vill kontakta. Vi vill att de ska välja dig.

När det kommer till sökmarknadsföringen jobbar vi med både sökmotoroptimering och Google AdWords. Sunbird som webbyrå kan således erbjuda en helhetslösning.

4. Vad tycker du är viktigast som företagare att tänka på innan man beställer en ny hemsida?

Det viktigaste när man beställer ny hemsida är att man är tydlig med byrån som ska göra den åt en. Vad är det man får för pengarna? Mycket är diffust och relativt.

Något som också är viktigt att förstå är att en hemsida tar tid att göra om man vill att den ska vara bra. Idag ska den fungera i flera webbläsare och enheter. Standarden ökar också successivt och i många fall behövs inte bara en utvecklare, utan det krävs projektledare och designers för att göra en komplett hemsida.

6. Du jobbar även med SEO (sökmotoroptimering), vad tycker du som man som företagare skall tänka på innan man beställer sökmotoroptimering av sin hemsida?

Sökmotoroptimering kan vara riskabelt, och all optimering som är till för att manipulera sökmotorerna är mot riktlinjerna. Innan man lägger ens hemsida i en byrås händer är det viktigt att ta reda på vilka metoder de använder. Det är dock inte så lätt att utvärdera dem om det inte är så att man själv kan sökmotoroptimering. Recensioner och rekommendationer är därför att föredra.

7. Vad tycker du är viktigast för att lyckas med en sökmotoroptimering av en hemsida?

Skynda långsamt, tänk långsiktigt och utgå från vad som är naturligt för det specifika projektet. Genom att göra detta kommer ni märka en ”medvind” som successivt växer när ni optimerar hemsidan.

Här tackar jag Nils för att han tog sig tid att svara på frågorna och jag vill även passa på att önska honom lycka till med webbyrån Sunbird!

SPONSRAT - REKOMMENDERADE OCH TESTADE WEBBHOTELL:
Webbhotell Pris/mån Utrymme Trafik Domän
City Network 74kr 250GB 5000GB Obegränsat
Binero 36kr 10GB 30GB Obegränsat
Surftown 36kr 10GB 30GB Obegränsat
One.com 12kr 3GB Fri 1
Loopia 83kr 5GB Fri Obegränsat
Strongbox 65kr 5GB 40GB Obegränsat
Om Simon Rybrand
Jag som driver den här bloggen heter Simon Rybrand. Här skriver jag om entreprenörskap, internetmarknadsföring och webbdesign.Jag driver framförallt sajten MatematikVideo.se där målet är att hjälpa så många som möjligt att lyckas med sina kurser i matematik.

3 Kommentarer

  1. […] han blir inspirerad av problem intervju med nils fridlund […]

  2. Evino skriver:

    Rolig läsning :)
    Mvh E

  3. Stan skriver:

    Hey Simon, do you have a contact? I am trying to reach you to potentially hire you to fix the websimon table plugin to fix the XSS issue.

    Thanks!

Comment