+ MENY
2018 jun 7
2

Hur hamnar man i Googles featured snippets?

Det är allt svårare att synas i det organiska sökresultatet i den stora sökmotorn. Om användaren först tar sig över 3-4 annonser, kanske en karta eller någon annan inforuta så hittar man väl de 10 (serpen) organiska resultaten där?

Nä, då är det mycket möjligt att det istället finns en slags faktaruta som Google kallar för featured snippets.

Så vad är en featured snippet och hur hamnar man i denna faktaruta?

Vad är en featured snippet?

Så här skriver Google själva om detta sökinnehåll:

“This featured snippet block includes a summary of the answer, extracted from a webpage, plus a link to the page, the page title and URL.”

Det är alltså en sammanfattning som snabbt skall svara på användarens sökfråga utan att denne skall klicka vidare från Googles hemsida. Så om man exempelvis söker på “recept pannkaka” så får man behändigt nog ett receptförslag direkt på hemsidan som ser ut såhär.
featured snippet - pannkaksrecept

Det här receptet är levererat av ICA och är automatiskt upplockat av Google och blir presenterat i en featured snippet. Här blir ICAs varumärke tydligt exponerat, mycket tydligare än andra sökresultat vilket skulle kunna vara positivt för dem. Det negativa skulle kunna vara att användaren aldrig får ett behov av att klicka in på deras sida och de missar därmed möjligheten att få ännu mer exponering och möjlighet att påverka kunden.

Egentligen finns det lite olika typer av featured snippets, en del ser ut som listan här ovan, andra har mer av en textförklaring och vissa är verktyg som kalkylatorer och liknande.

Men vad säger egentligen de undersökningar som har gjorts om hur klick (CTR) och synlighet påverkas av att finnas med i dessa rutor?

Moz citerar search engine land som fritt översatt fick följande resultat.

”Click-through rate (CTR) ökade med 2 % till 8 % och intäkter från organiskt sök ökade med 677%”

Det visar sig alltså att om man hamnar i en featured snippet så kan intäkterna öka rejält. Det finns alltså anledning att bry sig om detta och fundera på om man som sajtägare kan få vara med i en sådan.

Men kan man påverka Google att visa sin sidas innehåll i denna ruta?

Det korta svaret på detta, enligt Google, är att man inte kan påverka eller skriva html på ett sätt så att hemsidan syns på detta vis.

I lite längre svar är att det är troligt att man behöver ligga top 10 i sökresultatet för att ha en chans att få vara med. Däremot verkar det inte vara nödvändigt att ligga på plats 1.

Så den absolut bästa åtgärden är att jobba på att ranka bra generellt och att inte försöka anpassa sin sida mer än vanligt. Dvs att jobba på att göra innehåll som besökare vill använda sig av. Dessutom är det viktigt att göra undersökningar på vad besökare söker på kring ditt område. Google hjälper dig med det genom att presentera alternativa sökningar och vinklingar på ditt område. På det viset kan du få idéer om att bredda innehåll och svara på fler frågor på mer long tail sökord.

Har du hittat något som fungerar bra i dessa feature snippets? Kommentera gärna och diskutera!