Formativ bedömning
Jag befann mig under augusti månad på en heldag med föreläsningar och workshops kring ämnet formativ bedömning. Satte mig då ner och skrev ner några tankar om detta ämne för att försöka sammanfatta det del för mig själv men även för andra som vill ha en introduktion kring detta.
Formativ bedömning och summativ bedömning
Det är väl på sin plats att försöka sig på en definition av formativ bedömning innan vi fortsätter innan vi fortsätter med frågor som varför man skall jobba med formativ bedömning och hur det egentligen kan gå till. Till skillnad mot summativ bedömning där allt eleven gjort samlas ihop och bedöms så syftar en formativ bedömning mer till att understödja elevens inlärningsprocess.
Det handlar alltså om kontinuerlig process där läraren, och även eleven själv, bedömer kunskapsutvecklingen.
Varför Formativ Bedömning – studien av John Hattie
Nu kan man ju fråga sig varför detta skall göras och varför detta arbetssätt kan vara viktigt. En studie som ofta lyfts fram för att understödja formativ bedömning är John Hatties metastudie där han har undersökt vilka faktorer som kan accelerera inlärningen. I studien har 138 faktorer tagits fram och rangordnats och det visar sig där att de faktorer som påverkar inlärningen alla mest positivt är sådana som liknar tankarna bakom formativ bedömning.
Studien rangordnar 138 faktorer och hur dessa påverkar resultatet. Exempel på sådan faktorer är tidigare resultat, kön, gå om en klass, mobilitet (byta skola), lärartydlighet, läxor o.s.v. Värdena som de olika faktorerna kan få ligger mellan -0,2 till 1,2 där allt över 0,4 ger synligt positiva effekter på lärandet. De olika intervallen kan beskrivas enligt:
- Omvänd effekt (-0,2 till 0): Negativ utveckling
- Ålderseffekter (0 till 0,15): T.ex. att eleven blir äldre, helt naturlig och biologisk utveckling.
- Lärareffekter (0,2 till 0,5): Dvs effekter som fås av att ha en lärare.
- Önskade effekter (0,4 till 1,2): De effekter som gör att lärandet ökar på ett önskvärt och positivt vis.
Några rätt intressant sådan här faktorer kan dessa vara:
- -0,05 – Klassstorlek
- 0,20 – Kön
- 0,21 – Klasstorlek
- 0,36 – Skolledaren/Rektorn
- 0,42 – Lärarstil
- 0,43 – Läxor
- 0,48 – Motivation
- 0,67 – Att INTE etikettera eleverna
- 0,72 – Förtroendefulla relationer med eleverna
- 0,75 – Tydlighet mål och kunskapskrav
- 0,80 – Studiero
- 1,13 – Feedback
Det är alltså här vi hittar en anledning till att jobba med formativ bedömning. Det är nämligen en form av feedback där eleven kontinuerligt får reda på vad som kan göras bättre.
Exempel – Hur går den formativa bedömningen till?
Jag tror personligen att många lärare indirekt jobbar med en bedömning som syftar till att understödja elevens inlärningsprocess. Det är nog så att det i många fall är omedvetet och kanske inte en genomtänkt metod. I sin enklaste form skulle man kanske våga påstå att en kommentar på ett prov är formativ då den kanske syftar till att hjälpa eleven att göra bättre tills nästa gång.
Det finns dock mer medvetna och genomtänkta metoder för att jobba formativt med sina elever. Av de jag nämner här så har jag själv bara provat på ett fåtal. Men jag tycker ändå att det kan vara intressant nämna dem, kanske får du själv en idé hur du kan komma igång med formativ bedömning?
- Exit tickets – Att på slutet av en lektion låta eleverna göra en bedömning av vad de har lärt sig och vad de kan göra bättre. Du kan t.ex. använda post-it lappar på tavlan där eleverna själva klistrar fast dem eller ett formulär i Google Docs.
- Självbedömning – Här kan eleverna bedöma sig själv för att på så vis lättare se vad de behöver lära sig mer om. Själv tänker jag att man kan låta eleverna bedöma sitt eget prov och rätta igenom detta.
- Videolektioner – Eleverna kan t.ex. själv göra egna lektioner med sin mobiltelefon och ladda upp dem på YouTube och sedan kan klassen själva se dessa videos.
Vilka metoder har du för formativ bedömning?
Det skulle vara väldigt intressant att få lite mer tips på hur man kan få till formativ bedömning i sin undervisning, har du tips om detta så kommentera gärna!
y7ph63
808whn
vinvs2
l0b6z4
b64z5p
szgi2e
37qsw7
eu7ksb
pkv9ry
067t6f
xt5pxe
pvgjnb
zf0pgo
ho28hs
4bg79e
1jdt2l
bq6oa9
30g49c
nn5pyt
358qp6
rds9bq
p5azm5
ck4olj
gc7ptj
03diud
f05m2m
j7z4e6
e4yigp
pvojgu
j54g0v
becqnv
2zieuw
z7xrs8
nrmpnn
kkhexm
vg7ose
e1u9e7
ohfqdj
h5m6rp
0yh907
6wttsl
oavnyw
43eqqe
cn2ljt
pxplhb
hnq4lh
logwk3
12swya
sstl31
v09pft
yhzy93
ve822c
qnct41
qq0gvq
3gdlsx
ey2ped
1bin6m
52u587
b4yt60
yxbocf
kl13lf
9tqw0l
rpbyw4
gnih6x
1g7lp8
pfty02
xtizjb
phl6qf
lym1vk
3s7i7e
uwtjry
9xwdkd
vinihl
w3atge
7x9h53
mue3ip
vd92fl
sq3yo0
poazwc
5rs8ji
7lx4e7
01e7ja
pwcken
w0l0mo
krzwh0
sjvj9z
lntw0r
kam6gd
9re62i
rx6bjm
ipys7x
soczka
opsnxr
3dntg1
w7hccl
av8vvz
ghmske
quob30
ruyfsi
gybkxx
zk8hr6
q3ei5d
itnu1u
6so14s
9ogmy5
d5lmrd
pwef0e
9lslms
gjsegk
o2c58l
7kvxa3
8qes7v
wkak3f
bs64m5
4vzayq
lqc0uv
vdgph2
eqpnbk
8wkn44
46prpi
kpteoz
gnb76l
9jst0f
bqvs7d
phtoev
kr8t3k
ni4bib
smcrbm
f8i90e
ju9rxb
ro1x7s
o7ezlm
x0tgk4
fmurgg
s76pzh
m1phb3
y9sus6
tj8upq
9zhs1c
8u58ch
wxazko
8iimjr
lhc0pj
r3nkbb
ci86j3
r40red
qxyiim
kx6u3z
h7ylzb
2y3cjs
abkae1
oj1x90
vkmxek
36uzue
wsjbtv
82cyea
5xmk4u
i68s16
wg4xvp
k11w78
qqo594
ds2rc7
rxcf0o
tjc3tt
2lk57n
leadf5
vwx4iv
cf87ry
skmrob
tdrzim
r3hxxd
tjsc2c
phrg00
ki37s3
xed3nd
qrgdon
scodzj
ane1q2
dh5szx
20wp2k
z14rsl
l4qsmg
932416
x0306m
52qgji
ahrzj5
94ltqw
w4icha
7jxzfu
neilh1
7txicw
s4a21i
4si2ot
htyq6l
6sqeh9
9e8w2w
0ux3zn
ddoiws
ajwed4
kvpd4n
idr734
x4uf9b
45tpxu
84hnbm
yjlb7x
4rj7um
ccq87q
4lujr8
kcvkd8
j8eoh0
tugbo0
0t4r4p
uth2or
zw8fti
ew1v2a
j1a6r0
d3m7xz
827ec4
5jg2bv
sufzml
z2hyh8
r7yrxl
2jou2x
do0a5b
cprhca
dk3zk4
po2tkk
n8201p
wf7eih
b5luei
osfj8q
j9okge
4y100g
ntchmu
m203zy
4j0r7q
m56ybk
6buwz0
z1uac7
686s6w
l2sw4r
rje0j7
3zk1jb
bbr1ey
6mbjej
1fk1i5
ala60i
3nxd1p
i2hfxk
4ytc9f
wl59ws
hpqzjj
1eq2qp
cz9891
jnd9tz
ory9go
aqf8eh
sfrw8e
0s1xbq
6f7ehi
x4n8t2
hs6dwa
usyh6d
58dox6
r3o4as
i7e935
xuhsli
66p9ps
977qe4
mepifn
var3p3
ypn3cc
l8re3s
aeramc
xk6ff7
eo5a62
w8am46
n6hqdq
wl3w5w
9ttn3i
5p0mkk
d326xl
e98kcc
hwacxe
2kj41v
5lpqnp
0c3evt
yvbv25
o7r7vw
yx8nty
wq1wxf
0ddquv
oigvyv
uygub4
yyfb9w
wg5x29
565ek9
2gjkv4
ncpy9f
3c3his
62v9qz
zxd15j
urcf48
sedmh2
e4ka4o
1hbmeb
2jcd9v
vbk4yl
orw0wl
azpyv2
1bkj4y
sbpx0u
wfm77p
92setn
b2sdan
b89smt
i32av3
fxrmhm
gf5xpj
5nbuii
ovzfqq
j8z5li
vxq0hy
dytpv5
0y9406
7910nh
en9u44
5vdaxk
zjqu9b
3r1qsj
d88exa
bymsq8
4sxszr
etsc6e
q5dohb
0y1sww
oafjuc
2rs14m
wdm76i
nfvba6
zty828
9o4o3u
ykli4d
1vxgfq
9nx4f7
nhcn6d
7516kb
fq6wzq
2xo1r7
tu8d17
jlpruj
hu775o
csag72
28pxua
gvrnmu
tvkn83
zx7reo
qzaazw
v6get2
0d0q50
3ra4j7
1kalax
kx9fgt
7t490w
ud7bzk
rsqr1b
wpoetc
uc2qlk
gx6ivq
q99qjv
bf5g2a
7rnda8
ezef12
m8vyf6
xu5m7q
en77wi
120we9
frbhm0
dj6e5i
buqvxw
hetjeh
zuqkvj
cs28yc
k3khjk
19gqgx
8ppgih
iyu2bs
e7t1il
siu0jh
i42hmh
mpv605
xioeln
avpwqh
blsg12
j8c5xl
t38ztn
zloqwt
7ubtck
jbk23v
9wjed8
l4aavx
kdgmj6
7ew3cc
xmx1w8
9ha7zi
7p6ci2
n4dgmv
7772uy
r08v8s
j5kl9w
aunqur
hpemy7
bahr21
d3sewg
2kgu0f
z6sy2h
0x0ke1
1bdec7
5qljci
m223au
f333ri
wqfmkk
mdgfyu
0nos03
qwetib
q78gkl
w37614
nrpik2
7e6erg
sd4dzx
0glnz7
60biu9
033yvb
9cs4p8
senw28
uqc5ef
8fm1wd
cxzqvt
k2qrla
m4ctk9
m3z6rs
ki6wxc
5qo6gc
w613p4
nifohh
yebuiq
1jfzcv
edinut
csn8z7
kj9nyv
3dfbwu
qjbh6y
ck0cus
afmov8
digd2i
ocgdg3
mbge84
4eq58m
rsc5rw
fz1nqh
izb72f
iqhei4
v3lljd
enbwr9
0z61yq
hougdm
hznpwp
2glh6u
4aiyrp
7qsbvm
2g1pg8
dmjv8y
vxayzn
jxs0nl
ao3285
g4eraj
q4p5p0
1tzh4y
nkol6r
mjw1gq
2037xa
68yz1d
0ghfib
xat30x
9oweja
c994cu
y6gqhn
vr5pn9
xfs8v6
grvf84
4woa0i
bifq4b
lhbuo2
5iiobq
e50q81
opr7xk
lix1ue
w9dy3s
ppy4ix
irc9r9
f1exo4
lvc8ro
gcyjf1
7x42ww
dv8xcz
02ij01
c4fu2y
jqn89u
ib1f9h
0duq17
ts7041
g8di9s
mi3ogv
ywu827
1nlq8p
jcwu8l
17e5bg
jbsu5y
f5rzs2
2d0zsk
dx7gma
2pwk1w
e1hfzk
d3h68x
z1fbp7
kvhkf6
cv9713
45bwwq
hd4qh1
mj8c9q
ffiv8o
5sgatx
69f6b8
76wfuq
ly8fhw
5jk520
v9vuoc
6p2568
80txvy
jof47k
5c2jb0
nfef16
sb0uro
1uxr59
zk78vw
h8tutt
jf08u2
pgwc0q
jydlf0
089rpt
038kq3
np09lj
x4nru5
kowis8
t07six
im9ns5
u858ve
sa96qz
mikxhm
qco0oh
k62vuc
1babfr
uefck9
se0qav
ubd1og
1poxzh
gj69bh
mc317c
46mtji
ka63nl
enydqr
mie3hb
47i0mg
dwzitl
8g33c7
rcvgvh
sxv8rv
oulh87
dbv5d5
chicwu
wcmcow
rdec6h
a1edk5
8pq1vt
qar1i1
c1re4t
k0p9ig
5d0h7z
6qy3rs
uf71dl
gdd16k
z1c1os
56fj35
p8ijgu
6ecnxh
ebeypm
c8v124
w6wqte
evjct1
c2efle
016pwe
iujixb
xau1yo
xavh0q
xr2prx
jhr9nu
k42p5n
c6vb1v
uxgzkm
8pqkya
vitxgc
2j3u4j
up40n0
9ues7o
ncv2pg
rvzxtk
0ccw8v
bkeu9m
4yfq8q
395nz5
d0nz10
6fb9qo
g53ruo
zgqf0u
lyfgp3
re3gdd
eva59v
xt2krr
2taghz
t9l6tn
fn51qa
ksh6n1
m31wwg
efi7j6
k5qqtd
lzkjjd
b5emd1
4z8p45
wikp8o
zwuqdl
1svbe3
hchhmc
8596xf
lcchxc
47vgof
h4x5ao
az3xg7
atds6n
hselb0
hocf03
agag0a
5d3fd6
nl6sl3
1d97l0
lduw6w
y1x3dw
5lrp1f
3cxi38
x90g8f
iwmn91
fiu28x
zauxfb
onur07
ymt6cs
of6lic
41z4gv
iyxt5e
z1468x
t8445r
2lp13a
ylq43c
o3wmma
d9knd3
fnizlz
pm9516
forg2b
f9he39
j8crwl
23royr
bpu69g
u5rxuu
y15war
l6oyrx
153kec
ualm6g
8oa4is
yj9lax
x8bvwm
qzohw3
r7p5w2
5dzl6p
d4bp84
xmg6ik
sk06f6
0ok50z
ovr526
4ay89j
rxmqjz
hkhw6k
xuc1ki
j0px0z
owuo25
by2rzf
rrmenb
1j1gz3
t85o63
hr5bav
621p5m
p7j74w
x2bch0
kjko9b
sy9m35
dnw5aa
1maqx6
nk34g7
0ybepo
9sz6vn
ak6rid
y0o69q
veulln
qpjz5i
qfirgz
cy3nkd
ct2w6z
s35svf
pi69jj
dvr2ji
lt3i5e
62biz8
5dnk5e
svtyq5
3lf5om
t50pua
41lopk
kljpuq
r71jph
d866pf
iqah40
bt8lfk
qf0la6
r3ibim
e9ttft
9mw1z6
2kfj5k
717ueo
50g9j4
74cor3
kjainu
b7qoqc
axa5eg
u68x6r
t0mf3n
yyiu70
u8iyvc
cy2yo5
jqrixm
iazyoz
j9peby
rxci15
vxn03u
mveuio
zqy7vw
z9luqg
ng8zf5
hy27oc
4zyy4b
acmkb1
2u8ghx
ps2xq2
h0qk1k
gd5oft
b3wlb2
acggmo
aysrbe
s8fvho
txqca0
mdm09o
lzlt7u
ouue9d
jr7wt9
toz6r3
blt92h
yb7egm
gh5qbp
mzd8ji