+ MENY
2010 okt 26
3

Entreprenörskap, tålamod och att vara enveten

När inspirationen eller idén kommer fylls man ofta med massor av energi och lust att genomföra sin affärsidé.

Men i längden är det knappast den första kicken som gör att man lyckas. Här skriver jag istället om de lite tråkigare egenskaperna tålamod och att vara enveten som framgångsfaktorer. Dessutom några tips från mig hur jag håller rätt riktning.

Måndag kväll och regnet öser ner

Jag får ibland frågan om hur jag orkar sitta på kvällar och helger och jobba med mina idéer.Vad är det som får mig att orka sitta en måndag kväll och plita ner formler i grafiska dokument för att sedan spela in filmer av det hela. Och i ärlighetens namn så undrar jag själv detta ibland också. Man känner sig inte så himla laddad klockan 21.30 en måndag kväll när regnet öser ner i ett blåsigt Göteborg.

Jag tror att det maraton man envetet måste springa som entreprenör för mig bäst har beskrivits av en av drakarna i det nu nedlagda draknästet, nämligen Douglas Roos: ”Man måste ha en feting att springa på för att orka”. Det väl det som gör att man faktiskt orkar att springa vidare, även när ordrarna inte duggar lika tätt och man får lura in sig i självbedrägeriet att det man gör faktiskt har potential. Men i längden är det väl inte bra att leva i ett självbedrägeri utan viktigt att hitta några konkreta metoder för att se till att orka hålla ut.

Så hur håller man ut tålmodigt och lyckas komma igenom både ups & downs. Här ger jag tre tips på hur jag orkar och motiverar mig att jogga framåt. Fyll gärna på med dina tips i kommentarsfältet!

1. Du vet inte vad kunden vill ha – Skapa kontaktytor

Jag såg för ett tag sedan en bambuserinspelning av inspiratören och entreprenörsföreläsaren Eric Ries som pratade om sin syn på startups av affärsidéer. Jag kommer inte att redogöra exakt för vad han säger där (jag rekommenderar den videon som är intressant) men en sak jag tog med mig är att det är viktigt att komma ut till kund i ett tidigt stadie för att se hur marknaden reagerar på produkten eller tjänsten. En viktig sak han lyfte fram är också att man ALDRIG vet innan vad det är kunden vill ha. Man kanske har en ungefärlig idé om kundens behov men det är endast i mötet med kunden man kan pricka in exakt rätt tjänst/produkt för din marknad. Så för att slippa det stora magplasket när du efter många sena kvällar har jobbat fram din affärsidé så försök komma ut till kunden så snabbt som möjligt. Då får du helt plötsligt ett bollplank mot dina affärsidéer och du får lättare att jobba i rätt riktning. Min egen erfarenhet är ju tidigare detta sker desto lättare är det att förstå vad som verkligen ger värde för kunden. Och med denna visshet är det faktiskt lättare att sitta timme ut och timme in och utveckla något. Man vet ändå att detta kommer att ge resultat.

Själv har jag den senaste tiden börjat med att alltid köra en testgrupp som får prova materialet gratis under tiden det utvecklas. Testgruppen får därmed ett värde i och med att de får testa produkten gratis och jag får hela tiden input att jag är på väg åt rätt håll. Vad som passar bäst för just ditt företag kan ju vara något helt annat än en testgrupp. Det viktiga är att du kommer i kundkontakt så snabbt som möjligt.

2.Höga mål är inte fel men glöm inte delmålen och champagnen

Det är nog ganska vanligt att man som entreprenör sätter mycket höga mål som är lätt att jobba mot så länge inspirationen inte tryter. Men det kan också vara ganska kvävande att ha målet högt uppsatt och känna vissheten hur långt bort detta är. Själv sätter jag små små delmål som när de uppnås skall firas. Mitt eget sätt att fira är att korka upp lite bubbeldricka och känna mig riktigt nöjd. Jag tror det är viktigt att inte direkt sätta igång att sikta mot nästa mål innan man har firat sig själv lite granna, klia sig på ryggen och vara allmänt nöjd.

3. Håll kontakt med andra i samma situation – peppa varandra!

Själv har jag inte många i min bekantskapskrets som jobbar med startups och internetmarknadsföring. En naturlig plats för mig att söka mig till har därför blivit nätet där man får energi och tips från andra som bloggar och twittrar om entreprenörskap. Om du vill kan du följa även mig på twitter eller besöka någon av bloggarna jag följer (se här till vänster) där man kan få inspiration och skapa  nya kontakter som vi alla tjänar mera på. Jag tror inte att jag hade vågat starta mitt företag utan all uppmuntran från folk i entreprenörsbloggosfären.

Så, det var tre tips som jag själv hämtar energi, tålamod och ihärdighet från. Om du vill får du gärna fylla på med dina egna tips här nedan i kommentarsfältet!

3 Kommentarer

  1. Jonas skriver:

    Bra tips alla tre, själv kan jag nog vara lite risigt på det där med att stanna upp och faktiskt fira nådda delmål. Ska försöka bli bättre på det, tack för påminnelsen. =)

    Jag tror för övrigt att det är viktigt att våga släppa idéer också när man känner att de inte håller längre. Jag bytte ju verksamhet helt och hållet i somras, och hade jag inte vågat göra det så hade jag nog inte mått lika bra idag.

    Har själv satt upp en del riktigt höga mål nu också i form av bla hus och sommarstuga i skärgården, vilket ger ett riktigt bra driv när man kliver upp på morgonen. =)

  2. Nabil skriver:

    Det tredje tipset är det bästa enligt mig. Finns inget mer inspirerande än folk som sysslar med samma sak som en själv.

  3. webSimon skriver:

    Jonas: Det är svårt att släppa idéer ibland, särskilt om man jobbat med dom så mycket som du hade gjort. Men du kommer ju verkligen till din rätt i det du gör nu! Det låter bra att få påminna dig om att fira dig själv;-) Den där whiskeyn du bloggat om kanske skall öppnas 😉

    Nabil: Visst är det! Det är grymme med folk som delar med sig av sina projekt!

Comment