+ MENY
2010 nov 25
7

Split Test A/B – Förklaring och php kod

En vanlig term i affiliatemarknadsföring är de så kallade split testen. Här förklarar jag kortfattat innebörden av dessa samt en enkel php – kod för att du själv skall kunna göra detta på din sajt.

Split Test – Vad är det?

Själva syftet med att göra ett split test är att automatiskt kunna testa vilket budskap, vilken reklam eller formuleringar som konverterar bäst över en tidsperiod. Vi kan ta ett praktiskt exempel med Adsense som jag tror många känner till och även använder sig av. Du vill kanske testa vilken storlek eller färg på din adsense enhet som skapar störst intäkter på din blogg eller sajt men vill slippa att hela tiden gå in och ändra enhet och sedan vänta. Det man då kan göra är att lägga till en kodsnutt som automatiskt altererar två olika adsense enheter (och olika kanaler förstås) och där du efter en lagom tidsmängd går in och kollar statistiken för att se vad om är mest lyckosamt.

Själv kör jag för tillfället ett splittest på en av mina sajter där jag testar två olika erbjudanden från en affiliate för att se vilken som konverterar bäst. Samtidigt split testar jag lite olika formuleringar och grafik för att se vilken som attraherar besökaren bäst. Detta tror jag är mycket viktigt då det är relativt svårt att bedöma besökarens behov och vilken produkt/tjänst som attraherar dem. Visserligen blir det enklare om man har en sajt som handlar om tex ipads men svårare att hitta rätt om sajten handlar om pekskärmar som är ett bredare område. Om du vill läsa mer om vad splittest är för något kan ni också läsa Patriks inlägg om splittest.

Split test i praktiken – PHP kod

När du väl har bestämt dig för vad du vill split-testa gäller det förstås att få till den tekniska aspekten i det hela. Själv gillar jag att använda mig av php kod som jag kan hantera relativt bra själv. Om du vill exekvera php kod i ett inlägg krävs det i wordpress ett plugin till detta. Själv använder jag mig ibland av Exec-PHP för detta även om detta sällan krävs med WP-temat Thesis. Men över nu till själv php-koden för detta.

<?php
if (rand(1, 100) > 50) { // Visar din kod slumpmässigt 50%
echo 'Klistra in din kod A här';
}
else {
echo 'Klistra in kod B här';
}
?>

Det du ser här ovan är följande:

  • En if sats som består av ett påstående Om (villkor) -> Gör detta annars gör det här
  • (rand(1, 100) > 50): Innebär att man tar ett slumpmässigt tal mellan 1 – 100 och är det över 50 visas kod A
  • echo: innebär att php koden skriver ut ett meddelande eller en html/script kod
  • else: Det som händer om talet är mindre än 50. Vi får alltså hälften av gångerna kod A och andra hälften  kod B

Hoppas att detta kan hjälpa dig att dels förstå split test och även kunna utföra det i praktiken, läs gärna vidare om:

7 Kommentarer

  1. J skriver:

    Grymt! Tackar för detta! Är övertygad om att jag kan få upp konverteringsgraden på många av mina siter. Har hittills inte lyft så många fingrar kring det eftersom jag varit relativt nöjd ändå. Men nu finns det ju inga ursäkter för att inte testa sig fram och optimera. =)

  2. Benny skriver:

    Riktiga splittester har man inte gjort för mycket i sitt liv, bara manuella testningar 🙂
    Tack för enkelt och bra tips!

  3. Legenden skriver:

    Intressant inlägg! Detta hade jag faktiskt ingen tanke på. I längden så får ju sånna här saker väldigt stor betydelse.

  4. webSimon skriver:

    J: Jag tycker själv att det inte är någon större idé att jobba med split tester de första självande månaderna när man jobbar med en sajt. Det är mer finliret som man använder när man vill kräma ut liiite mer. Men jag antar att det blir ngn slags ränta-på-ränta effekt om man konskekvent jobbar med det på alla sajter man har.

    Benny: Varsågod 😉

    Legenden: Det kan nog vara så 😉

  5. Andreas skriver:

    Kör ganska ofta split test av olika banners för att se vad som verkar fungera. Vet inte varför jag inte tänkt på det tidigare, men när jag läste ditt inlägg nu så började jag fundera på varför jag inte kör split test på lite större grejor och inte bara begränsar det till att ändra reklamgrafik.

    Det blir nog lite test i kväll. 😀

  6. Adde skriver:

    Kanon. Visste inte att det var så enkelt att lägga in några extra rader. Har bokmärkt sidan så att jag kan testa detta lite längre fram.

  7. webSimon skriver:

    Andreas: Lycka till med testet, hoppas att det går bra!

    Adde: Jo det är lätt som en plätt 😉 Lycka till framåt!

Comment