+ MENY
2011 mar 21
24

Skriva säljande texter – så gör du

Skriva säljande texter

Kanske världens bästa säljande text om joggingbyxor

Att skriva säljande texter är nästan en paradox då det är sällan besökare egentligen läser texter på nätet. Istället måste man du anpassa dina texter, rubriker och bilder utifrån denna paradox så att texterna blir så effektiva som möjligt. I den här bloggposten undersöker jag hur man skriver säljande texter på webbsidor.

Jag har själv ingen bakgrund i copywriting eller någon längre erfarenhet av att skriva för varken webben eller i marknadsföringssyfte. Jag försöker trevande söka mig framåt bland marknadsföringsbegrepp som call to action, split test, usp, konvertering och copywriting. Den senaste tiden har jag försökt skriva bättre och mer effektivt säljande texter och i samband med detta också letat kunskap på området. Så med detta sagt (och att jag därmed gjort det klassiska retoriska felet att börja med att klanka ner på mig själv) så följer härmed några tips som jag vill lyfta fram till dig!

Skriva säljande texter – 6 konkreta tips

1. Allt skall finnas i rubriken/rubrikerna

Ett av de största hantverken när du skriver för nätet är att göra bra rubriker. Om vi antar att besökaren först noterar bilderna och därefter rubrikerna så är den absolut viktigaste textfaktorn rubriksättningen. Det gäller alltså att du berättar det viktigaste och mest relevanta i just rubrikerna och inte bara i texten. Huvudrubriken och underrubrikerna skall kunna berätta hela den säljande historien från början till slut. I den bästa av världar kan du också kombinera detta med att få med nyckelordet för sökmotoroptimeringen. Detta bör gå då besökaren är intresserad av just detta nyckelord.

2. Varor, egenskaper men framförallt fördelar

När man säljer något är man oftast expert på området eller känner till produkten eller tjänsten man säljer mycket väl. Det är lätt att då snöa in sig på specifikationer eller alla de fantastiska egenskaper som just din tjänst/produkt innehar. Men tumregeln är istället att du skall sikta in dig på att beskriva fördelarna som som kunden får genom din produkt/tjänst. Ett exempel på två olika sätt att beskriva min egen tjänst på matematikvideo.se skulle kunna vara:
“30 stycken detaljerade genomgångar om algebra och geometri som vi jobbat i ett år med”
“Med våra genomgångar ökar du chansen att lyckas få bra betyg i matematik”

Den första rubriken beskriver företaget och egenskaperna och den andra vad kunden får för fördelar genom att köpa tjänsten, vilken text gillar du bäst?

3. Skriv till besökaren och inte till “folk”

Det är lika bra att erkänna direkt att jag är den största boven när det gäller att skriva “man”, “typ”, “vi” istället för att direkt tilltala besökaren med ordet “du”. Tumregeln i säljande texter är att skriva till besökare i du- eller ni- form. Du (jepp, fick ändra detta på slutet) kan alltså tänka dig att du skriver din text till en kompis som skulle behöva just din tjänst/produkt och vara professionellt personlig men inte privat. Detta skapar i den bästa av världar en fiktiv samhörighet mellan dig och dina besökare och är mer effektivt. Det är också viktigt att du skriver svar på vad dina besökare letar efter. Inte vad du tycker är viktigt med din produkt eller tjänst.

4. Felstava aldrig

Detta tips kräver förstås ingen närmre förklaring. Du får helt enkelt inte felstava i en säljndet text (oops). Det ger direkt ett oprofessionellt intryck och du kommer att tappa kunder.

5. Uppmana till handling

Om du nu har fått till en text där du säljer in din produkt så gäller det att du också uppmanar dina besökare till handling (call to action). Det är nästan en vetenskap i sig hur du bäst uppmanar dina besökare att skrida till verket för att köpa. Det viktigaste är ändå att du är mycket tydlig i din uppmaning. Några tips kan vara att använda lite större länktext på uppmaningen eller en snygg och klickinbjudande knapp.

6. Låt korrekturläsningen ta tid

När du väl är klar med din text måste du korrekturläsa denna och se till att den uppfyller dina krav för en säljande text. Här har jag själv ofta för bråttom att trycka på publish knappen, mycket beroende på en slags underliggande stress att komma framåt och att lyckas. Dock tänker jag sträva efter att ägna mer tid åt korrekturläsning för de texter som är de absolut viktigaste ur säljsynpunkt för att se till att de följer mina krav för säljande texter.

Skriva säljande – Fördjupa dig på andra sajter

Det finns många bra resurser för dig som vill lära dig mer om att skriva för nätet. Här följer ett axplock av tips:

  • Tornfalken.se: En hel webbplats ägnad åt att skriva texter på nätet.
  • Språkrådets tester: Här hittar du tester för dina texter. Innehåller pdfer med checklistor för rapporter och beslut.

Slutligen vill jag även uppmana till kommentarer här nedan. Hur gör du för att skriva säljande texter? Vilka tips har du om detta?

24 Kommentarer

  1. Fredrik skriver:

    Riktigt bra tips där. Kan säga att punkt 3 och 5 är sådana jag jobbar mycket med att förbättra för egen del. Men tror aldrig man blir fullärd här utan det gäller att testa sig fram, titta på de som redan gjort det man vill åstadkomma och sedan ta efter, förbättra osv.

  2. Sökoptimering skriver:

    Hej Simon, otroligt bra skrivet, jag märker verkligen att man har mycket att lära när det kommer till att skriva säljande! Mycket inspirerande text!

    Vänligen,
    Fredrik Näs

  3. websimon skriver:

    Fredrik#1: Håller fullständigt med om att man nog aldrig blir fullärd, jag är som jag skrev i inlägget ingen mäster på något vis på att skriva säljande texter utan trevar mig sakta framåt.

    Fredrik#2: Tack för uppmuntran 🙂

  4. SEO Petter skriver:

    Jag har lärt mig nya saker genom ditt inlägg. Tack!

    Petter

  5. websimon skriver:

    Varsågod 🙂

  6. Stefan Johansson skriver:

    Mycket bra tips Simon!

    Idag är jag noga med punkterna 1,3 och 4, men behöver som sagt få med de andra punkterna också. Att klicka på Publish är något som jag också gärna vill göra fort, men jag har bättrat mig lite. 🙂

  7. websimon skriver:

    Hej Stefan, jag håller med dig om att ibland har man lite för bråttom att skicka iväg sin text när man skriver för nätet och har ett helt gäng med sajter. När jag skall skriva en säljande text nu försöker jag istället börja i word eller google docs för att enklare kunna korrekturläsa…

  8. Stefan Johansson skriver:

    Det var en bra idé som kan vara värd att ta efter Simon.
    Skriver man i Word eller Google Docs är det helt klart enklare att korrekturläsa, och lite längre till Publicera-knappen. Jag brukar skriva direkt i WP men ska nog tänka om.

  9. Oskar skriver:

    Det är ju också en fråga om man vill ha besökare eller läsare. Men du får beröm för det senare då du väljer ett keyword för din medvetna felstavning:)

  10. Seotjejen skriver:

    Usch, det här låter hemskt, men jag brukar faktiskt göra så att jag kritiskt granskar konkurrenters texter och skriver upp 3-5 saker som de gjort fel, och därför bör göra bättre. Det brukar räcka som en bra grund att utgå ifrån. Det som de gjort bra, kan man förstås använda sig av i sin egen variant 🙂

  11. Stefan Johansson skriver:

    @Oskar
    Vem syftar då du på i din kommentar Oskar? Är det jag som stavat något fel eller syftar du på någon annan här bland kommentarerna?

  12. Oskar skriver:

    @Stefan
    Nej, det var inte du Stefan – använder du sökord när du kommenterar?:)

    Jag syftade till artikeln där det under punkt 4 står ”säljndet”…

  13. Stefan Johansson skriver:

    @Oskar
    Det var så jag misstänkte att det var. Ville bara kolla i fall du varit på min sida och sett något jag missat. Det är inte helt självklart till vilken din kommentar riktar sig. 🙂

  14. websimon skriver:

    Oskar: Tack! Ja jag vill ha läsare 🙂 Och ännu hellre trogna läsare och framtida möjligheter att samarbeta med andra duktiga på webben!

  15. Simon skriver:

    Har funderat länge på börjat skriva lite texter men känner att jag saknar kunskap men detta hjälpte mig verkligen!

  16. Johan skriver:

    Det här är ju verkligen något som man bör tänka på när man skriver. Även vad det handlar om så vill man ju skriva säljande för att hålla läsaren kvar så länge som möjligt i sin text.

  17. websimon skriver:

    Johan: Håller med, och det tar tid att lära sig och förfina det hela! Lycka till!

  18. Kya skriver:

    Tack för ett fint inlägg. Du har tagit upp en hel del bra punkter. Gillar speciellt att du nämner att man skall skriva till ”du” istället för ”er”.

    En annan viktig punkt är att kunna bädda in lite färg också. Marknadsförning gäller ju att få upp den potentiella kundens ögon för just Dina produkter. Då passar röd och blå färg ganska bra då dem fångar ens uppmärksamhet lätt.

  19. Johan skriver:

    Många bra tips här. Tycker själv om att skriva texter men finner sällan tiden till det och när jag väl sätter ingång så blir det halvdant. Man behöver mer än en halvtimme då och då har jag märkt. Tur att den tjänsten går att köpa.

    • Simon skriver:

      Ja det är ett bra alternativ att köpa bra copy text om man hittar en bra copywriter till ett rimligt pris. Riktigt bra copywriters kostar ju också därefter 😉

  20. Yvonne Curran skriver:

    Hej Simon,
    Du har skrivit riktigt bra tips och kommentar. Om någon av dina besökare behöver hjälp erbjuder jag rimliga priser för copytjänster. Jag skriver lika säljande på engelska som på svenska. Jag har en gedigen marknadsföringsbakgrund och har mångårig erfarenhet av att skriva texter för websidor. Jag grundar texten på en intervju och en förstudie.

    Jag är dessutom intresserad av att ytterligare utveckla min egen websida. Du vet hur det är; bagarens barn får aldrig bullar och själv prioriterar jag inte utvecklingen av min egen hensida, så jag är tacksam för tips!

    Med vänlig hälsning Yvonne

  21. Kim skriver:

    Riktigt bra artikel! Och nyttig för både ehandlare och internetmarknadsförare. Fler av dessa tack!

  22. Katja skriver:

    Jättebra tips! Jag befinner mig i startgroparna till att bygga en hemsida till mitt företag, och dina råd fick verkligen skrivandet att ta fart, så jag tackar och bockar!

    PS. Kanske är det bara min webläsare som är knasig, men det ser ut som sidtiteln lyder ”Skriva sälja de texter… ” DS.

  23. Webbs skriver:

    Riktigt bra läsning!

Comment