+ MENY
2012 Apr 28
3

Internet, entreprenörskap, diversifiering och att göra meningsfulla sajter

Att Google har gjort en uppdatering som berört många sajtägare den senaste veckan har nog inte undgått många i seo världen. Själv har jag inte hunnit att skapa en bild över hela skeendet ännu men liksom många andra affiliates/seoare blivit berörd av det hela. I mitt eget fall är det plus minus noll, vad gäller huvudsökord. Däremot en viss sänkning vad det gäller undersidor, även om just dessa i vissa fall rent kvalitetsmässigt är bättre?!

Det är ändå intressant att filosofera kring ämnet och den enbenhet man kan uppleva genom att vara helt beroende av sökmotorn med stort G för att marknadsföra sitt företag. Att diversifiera sina marknadskanaler och PR kanaler kommer i alla fall vara ett fokusområde för mig framåt. Jag har tidigare längtat efter att kunna fokusera mindre på seo och mer på att bygga bra tjänster och användbarhet på mina sajter och detta är väl egentligen en uppdatering från Googles sida som också uppmuntrar detta vilket jag själv tycker är motsägelsefullt och kontraproduktivt för Google om nu inte tanken med uppdateringen är att öka intäkterna från Adwords.

SEO och att få igång en verksamhet

Utan en investering är det omöjligt att få igång en verksamhet. Antingen har du pengar att investera för att på så vis få igång verksamheten eller så är du beredd att lägga ner en massa tid som investering för att starta igång. Förhoppningsvis satsar du din investering så klokt som möjligt med så bra avkastning som möjligt.

Mitt eget sätt att få det hela att växa har varit tid. Jag har aldrig haft något startkapital, något lån eller någon investerare i ryggen. Med ett heltidsjobb på dagarna har kvällar och helger varit mitt eget sätt att få igång en verksamhet. Med tiden har jag fått viss lönsamhet och har då återinvesterat pengarna som kommit in i form av annonsering, anlitande av konsulthjälp, att kunna gå ner på deltid samt inköp av artiklar.  Men i början gjorde jag förstås allt själv vilket har krävt en stor tidsinvestering.

Med den tanken i bakgrunden vill jag framförallt motivera varför jag själv har jobbat med seo som huvudsakliga marknadskanal. Här har det räckt med tid, ny kunskap och förstås en massa kommunikation med andra sajtägare för att skapa synlighet för mina tjänster.  Det här har också fungerat även om resan framåt har varit på skakiga ben i försök att undvika filter, ta sig ur filter, konkurrera med andra minst lika kunniga eller resurstarkare sökmotoroptimerare. Den senaste tiden har jag längtat efter att kunna diversifiera mina marknadskanaler och inte vara så enbent. Att förlita sig på en sökmotor som stup i kvarten ändrar den hemliga rankningsformulan kräver sin tålmodighet. Jag själv är inte intresserad av seo för seo:ns skull utan endast för att uppnå synlighet och därmed lönsamhet. Jag njuter inte av att spendera tid på att byta länkar eller att analysera onpage sidor utan har alltid tyckt så mycket mer om att skapa tjänster, designa och koda. Men frågan är om det egentligen räcker?

Får en grym tjänst automatiskt uppmärksamhet?

Jag har länge funderat på om det verkligen räcker att skapa, vad man i alla fall själv, anser vara grymt bra innehåll och funktionalitet? Det kanske inte är en världsnyhet du skapar men ändå något som skapar nytta för andra. Jag tror att den uppmärksamhet som något sådant skapar är ganska liten om det inte är totalt revolutionerande. Det krävs alltid minst lika mycket tid att marknadsföra och kommunicera tjänsten (om inte mer) än att just skapa den. Så jag själv är kanske lite pessimistiskt lagd och tror inte att bra tjänster nödvändigtvis lyckas. Det krävs marknadsföring i form av sökmotoroptimering, reklamkampanjer, affiliateavtal, social kommunikation osv osv. Det viktiga tror jag själv är att man diversifierar dessa kanaler och försöker att ha minst två eller tre ben att stå på. Att endast ha en kanal kan bli mycket problematiskt om du är beroende av din tjänst för att betala räkningarna.

Framtiden inom SEO – En spaning utan vetenskapligt underlag

Jag tänkte trots det skicka ut några tankar från mitt håll vad jag tror att sökmotoroptimering framåt förhoppningsvis kommer att handla om. Jag har inget statistiskt eller matematiskt underlag för detta utan är framförallt en sammanställning av egen erfarenhet samt av artiklar från duktiga sökmotoroptimerare som jag läser (det har blivit mängder av läsande genom åren).

  • Att skriva unika texter, ha relevanta artiklar och bilder och i texten svara på de frågor som en potentiell besökare har har alltid varit viktig. Det kommer att vara lika viktigt om inte viktigare i framtiden. Jag tror även att den tekniska ribban vad det gäller funktionalitet, snabbhet och sajter som har snabb respons kommer att öka.
  • Interaktion, kommentarer och naturlig påfyllnad av text från besökare på sidan är viktigt och kan höja rankning. Detta tror jag fortsättningsvis kommer att vara mycket viktigt.
  • Sociala signaler har mer och mer börjat påverka rankning även om det är i liten omfattning. Jag tror att denna del kommer att öka enormt. Det är enklare för folk att visa uppskattning av något på facebook och twitter än att länka till det om man nu överhuvudtaget har en egen blogg eller hemsida.
  • Om du jobbar med länkbyten så är diversifiering av ankartexter viktigare än någonsin. Glöm heller inte att bygga brand med ankartexterna. Jag rekommenderar bland annat den här artikeln för att lära sig mer om ämnet. För dig som inte orkar läsa igenom hela artikeln så rekommenderas det här att ha 20% brand, 30% brand+keyword, 15% exakt keyword och 35% variation i ankartextkompotten.
  • Automatiserade länksystem kommer att kräva stor teknisk kunskap samt att du äger kontrollen helt själv över dessa. Vad jag menar med detta att om du bygger sajtnätverk med hundratals eller tusentals sajter sajter så kommer du behöva ha stenkoll på uppbyggnaden av dessa om du skall undvika filter. Att använda sig av sådana nätverk genom en köptjänst kommer att skapa problem. Om något händer äger du ju själv inte kontrollen över detta. Inte lätt att begära omprövning då.

Så med dessa snart 1000 orden om diversifiering, marknadsföring och sökmotoroptimering avklarade så tror jag att jag har fått sagt vad jag själv tänker om den senaste uppdateringen. Jag har nog också gått och klämt på de här tankarna ett tag varav mängden ord i det här, kanske lite spretiga inlägget, blev många. Jag är glad om du överhuvudtaget orkade läsa hit ner ;-). Som alltid, kommentera gärna! Allt blir bättre med lite diskussion… eller?

SPONSRAT - REKOMMENDERADE OCH TESTADE WEBBHOTELL:
Webbhotell Pris/mån Utrymme Trafik Domän
City Network 74kr 250GB 5000GB Obegränsat
Binero 36kr 10GB 30GB Obegränsat
Surftown 36kr 10GB 30GB Obegränsat
One.com 12kr 3GB Fri 1
Loopia 83kr 5GB Fri Obegränsat
Strongbox 65kr 5GB 40GB Obegränsat
Om Simon Rybrand
Jag som driver den här bloggen heter Simon Rybrand. Här skriver jag om entreprenörskap, internetmarknadsföring och webbdesign.Jag driver framförallt sajten MatematikVideo.se där målet är att hjälpa så många som möjligt att lyckas med sina kurser i matematik.

3 Kommentarer

  1. Du har rätt Simon, jag precis som vi pratat om har strävat ett tag efter att lägga äggen i fler hönor ;-). Brinner också för utvecklandet av tjänster och hoppas på att kunna ta affiliate till en ”ny nivå” utöver bara text och länkar.. Man kan vara affiliate och faktiskt ge besökaren ett mervärde också, vi har ett par sidor som till och med får naturliga länkar varje månad – i Sverige.

    • Simon skriver:

      Ja verkligen, jag tror att man även som affiliate måste tänka mer som precis vilket företag som helst. Nämligen att man behöver ge besökaren värde och en anledning att återkomma till sajten.

  2. Callena skriver:

    Jag har märkt av algoritmuppdateringen på så vis att de sajter som jag vet har många spamlänkar klarat sig betydligt bättre än de som inte har det. Flera på seo-forum uppger samma sak. Google prickar fel igen med syftet för sina algoritmer, tycker jag har sett det många gånger förut.

    Huruvida en tjänst enbart ska vara bra för att lyckas tror jag precis som du att det kräver marknadsföring. Samma sak som att det finns massor av duktiga musiker och låtskrivare i världen som aldrig blir kända. Man behöver duktig producent och marknadsföring för att lyckas. 😉

Comment