+ MENY
2011 Nov 1
17

Hur värderar du olika typer av länkar?

Jag läste för ett tag sedan hos wedholm om den främsta metoden för länkbygge. Dvs länkbyten eller kommentarer osv. Jag har sedan ett tag funderat en hel del på det här med att värdera olika typer av länkar och hur bra/nyttiga/dåliga/värdefulla de egentligen är. Tänkte därför även göra en undersökning här på bloggen om saken för att samla ihop mer kunskap till mig själv men även till dig som följer denna blogg. Självklart kommer jag att publicera resultatet givet att du tar dig tid från länkbygget och svarar på frågorna ;-).

Frågan lyder helt enkelt på följande vis: Hur värderar du olika typer av länkar? Undersökningen gör jag med google formulär och är inbäddad här i inlägget. Läser du bloggen via RSS kan det hända att du får göra dig omaket att öppna webbläsaren istället. Hoppas att du vill ta dig tid till detta och vill du jag skall lägga till en typ av länk så använd kommentarerna och påpeka detta!

*Vissa begrepp som används i undersökningen förklaras nedanför.

*Update: Undersökningen är klar och du hittar resultatet här.

Förklaringar av diverse SEO begrepp

  • Sitewide – Innebär att man lägger en länk i tex sidebaren och denna syns på varje sida över hela sajten.
  • Relevant innehåll – Innehåll som handlar om samma ämne som din sajt handlar om.
  • Snapback domäner – Domäner som ”snappas” är äldre domäner som man ”snor” till sig efter det att förra ägaren släppt dem. Detta kan innebära att du får lite PR (pagerank) och en del länkar utan att behöva jobba så mycket för det.
  • Social bokmärken – Olika profiler på populära sociala nätverk/kontaktnätverk som LindeIn, aboutme, googleprofiler, facebook osv osv.
SPONSRAT - REKOMMENDERADE OCH TESTADE WEBBHOTELL:
Webbhotell Pris/mån Utrymme Trafik Domän
City Network 74kr 250GB 5000GB Obegränsat
Binero 36kr 10GB 30GB Obegränsat
Surftown 36kr 10GB 30GB Obegränsat
One.com 12kr 3GB Fri 1
Loopia 83kr 5GB Fri Obegränsat
Strongbox 65kr 5GB 40GB Obegränsat
Om Simon Rybrand
Jag som driver den här bloggen heter Simon Rybrand. Här skriver jag om entreprenörskap, internetmarknadsföring och webbdesign.Jag driver framförallt sajten MatematikVideo.se där målet är att hjälpa så många som möjligt att lyckas med sina kurser i matematik.

17 Kommentarer

  1. Markus Jalmerot skriver:

    Kul undersökning. Jag har svarat..

  2. Mikael skriver:

    Har också svarat, ser fram emot resultatet.

  3. Håkan skriver:

    Jag med, ska bli intressant att se sammanställning sen!

  4. Alexander Edbom skriver:

    Ska bli spännande det här :)

    Har fyllt i nu.

  5. Kristoffer skriver:

    Nu har jag ockås svarat. Ska bli intressant att se vad läsarna anser vara en bra länk…

  6. Mycket intressant undersökning! Det är svårt att utforma de olika alternativen eftersom det finns så många kombinationer av faktorer. Men jag tycker du lyckades bra.

  7. Online Branding skriver:

    Det här var en mycket intressant undersökning och jag ser fram mot att se resultatet. Enligt mig är footerlänkar och länkar på länksidor ganska värdelösa. Däremot tror jag ganska bra om blogroll-länkar så länge man inte hamnar bland allt för många andra. Klart bäst är ju startsidelänkar från starka och relevanta siter, gärna en konkurrent i samma sökresultat.

  8. Yasa skriver:

    Har också svarat nu. Måste bara säga att du fick med en del bra frågor. Ex: ”Länkar i gammalt men relevant innehåll” – där anser jag att länkarna i gammal innehåll inte gör så mycket nytta. Det har t.om gjorts tester på detta men jag kan inte hitta länken till artikeln så här på rak arm. Men ändå känner man att länkar i gammal innehåll, relevant som icke relevant, borde göra nytta. Eftersom man brukar kommentera på olika blogg-inlägg, där kan ju inlägget i fråga vara 2 månader gammal. Lämnar man en kommentar med en länk på så förblir det ju en länk i gammal innehåll. Eller? 😉

  9. Hej, och tack för ett intressant inlägg om länkar. Man lär sig något nytt varje dag!

Comment