+ MENY
2010 Dec 20
9

Call to action – förbättra affiliatekonverteringen

Jag tränar mina små hjärnceller för tillfället. Anledningen är att jag jobbar med att öka konverteringen på mina sajter för att lyckas göra bättre med det som kallas Call To Action.

Call to action – Vad är det?

Jag tänkte inte skriva grundläggande om call to action i den här bloggposten utan först bara göra en enkel beskrivning. Call-to-action är den uppmaning du gör mot dina besökare för att leda dem åt rätt håll och förhoppningsvis skicka vidare dem från sajten mot en lead eller sale och därmed en konvertering.

Vill du fördjupa dig kring vad call to action är rekommenderas att läsa Bennys inlägg om detta på holdingbloggen eller Mikael Uusitalos inlägg med 16 tips hur du leder dina besökare rätt.

Engagera besökaren mot konverteringen

Min egen anfallsvinkel mot detta begrepp har blivit att jobba med att engagera besökaren snabbare genom att låta denne göra ett behovsstyrt val. För detta ändamål har jag byggt ett wordpress plugin där jag enkelt kan lägga upp en eller flera rullistor (dropdown) där besökaren väljer vad de är mest intresserade av. Utifrån valen presenteras några erbjudanden (2-4st.) som är riktade mot detta behov. Sedan vill jag att besökaren klickar vidare för att läsa mer och då presenteras inför ett material som visar vad denne skall tänka på, hur man gör inköpet osv.

Den första sajt som skall byggas om med detta plugin är en sajt om försäkringar som visserligen drar in någon/några tusenlappar i månaden redan nu men där jag är sugen att se om man kan öka konverteringen ännu mer.

Call to action – Delar jag kan förbättra

Jag är högst medveten om att jag har mängder att lära mig om på detta område. Jag är verkligen ingen affiliatexpert (än ;-)) Ibland kan jag känna mig som en fiskare som varit ute och fiskat i en månad utan att få fisk. Man vet att makrillen simmar därnere och är sugen på stagg (göteborska för småsill) och att man fiskar fel men inte på vilket sätt?! Så uppenbarligen behöver jag lära mig mer. Några av de saker som jag själv listar i min imaginära todo lista på detta område är följande:

  • Bli bättre på att skapa professionell och förtroendeingivande webbdesign.
  • Bli bättre på att programmera php, javascript och ajax (eeyjaax..) för att kunna bygga mer kundvänliga och behovsstyrda webbapplikationer.
  • Förbättra tiden det tar för mig att hitta ”rätt” call to action.
  • Bli bättre på att skriva säljande och konverterande texter.  Någon som har tips här?
  • Bli mer medveten om och kunna styra val av domän, inriktning på innehåll mot ett specifikt behov där det finns en marknad. Ibland lyckas jag köpa på mig rätt värdelösa domäner som det aldrig blir något av (som tur är).

Jag kommer att återkomma till det här med affiliatekonvertering och call to action på bloggen. Dels för att rapportera hur pluginet fungerar samt för att dela med mig av vad som verkligen leder till konverteringar.

Sugen på att läsa något mer?

SPONSRAT - REKOMMENDERADE OCH TESTADE WEBBHOTELL:
Webbhotell Pris/mån Utrymme Trafik Domän
City Network 74kr 250GB 5000GB Obegränsat
Binero 36kr 10GB 30GB Obegränsat
Surftown 36kr 10GB 30GB Obegränsat
One.com 12kr 3GB Fri 1
Loopia 83kr 5GB Fri Obegränsat
Strongbox 65kr 5GB 40GB Obegränsat
Om Simon Rybrand
Jag som driver den här bloggen heter Simon Rybrand. Här skriver jag om entreprenörskap, internetmarknadsföring och webbdesign.Jag driver framförallt sajten MatematikVideo.se där målet är att hjälpa så många som möjligt att lyckas med sina kurser i matematik.

9 Kommentarer

  1. Fredrik skriver:

    Bra skrivet simon. Jag känner lite som dig att det finns så sjukt mkt att lära sig och förbättra när det gäller affiliate och att skicka kunderna rätt.

    Ska bli spännande att se vad för plugin det är du snickrat ihop ;)

    God Jul och Gott nytt år!

  2. [...] This post was mentioned on Twitter by Jonas Grenfeldt. Jonas Grenfeldt said: RT @websimonR: Call to action – förbättra affiliatekonvertering – mina tankar http://bit.ly/hlX36d Nybloggat på Websimon [...]

  3. websimon skriver:

    Fredrik: Tack, jo jag håller med om att det är ganska svårt att lyckas men en bra, procentuellt sett, konvertering på sin affiliatesajt. Det är en sak att lägga upp en adsenseannons som ger lite slantar och en helt annan sak att generera försäljningar. Jag själv lutar åt att detta kräver att man som sajtskapare idag bli mer proffessionell, smartare och mer kundanpassad. För mig fungerar det i alla fall inte att lägga upp lite text och länkar och hoppas på det bästa…

  4. Nabil skriver:

    Du säger att det inte fungerar bra att lägga upp lite text/länkar för dig. Men för mig fungerar det hur jäkla bra som helst. Nästan så man blir rädd :)

    Ser fram emot framtida inlägg om allt det här kring affiliate. Mitt mål är att ha ett antal sidor som tjänar pengar. Just nu ligger vissa på 0 – Call to Action-grejs behövs alltså :D

  5. Kristoffer skriver:

    Tankevärt!

    Det är ju ingen nytta med att ha många besökare på sin affiliatesajt om man inte kan ta hand om dem. Att förbättra konverteringsgraden är ju minst lika viktigt som att locka nya besökare.

  6. Nabil skriver:

    Kom att tänka på en sak. När det kommer till att skriva säljande texter — använd dig av citat. Fungerar hur bra som helst!

  7. websimon skriver:

    Nabil, haha, kan nog bli mer Call to action grejs i framtiden här på bloggen ;-)

    Egentligen menar jag nog inte att textlänkar är fel, inte alls faktiskt. Jag vill mest lyfta fram det som är runt textlänkarna. Dvs bilder, grafik och inte minst uppmaningar. Vilken roll spelar det för konvertering osv? Vilket är mitt viktigaste säljbudskap?

    Jag skall också ta med mig det med citat!

  8. [...] marknadsföringssyfte. Jag försöker trevande söka mig framåt bland marknadsföringsbegrepp som call to action, split test, usp, konvertering och copywriting. Den senaste tiden har jag försökt skriva bättre [...]

  9. SEO Petter skriver:

    Ja, man har mycket att lära sig inom detta ämne!

    Petter

Comment