+ MENY
2010 Jun 5
0

Affiliatemarknadsföring – Första steget mot konverteringen

Jag har tänkte på allvar komplettera min portfölj sajter med ett ordentligt försök på affiliatemarknadsföring.

Jag har ju tidigare haft en del sajter igång tidigare men framförallt då jobbat med adsense. Jag har också haft ett rätt misslyckat, och oengagerat projekt, där jag hade en del affiliate länkar. Visserligen gav det, i snitt, några tior i veckan men jag gav det aldrig en riktig chans så i papperskorgen med det. Nu försöker jag igen.

Tid, modifieringar och SEO

Jag har förstått att det krävs mycket anpassningar, tid och vilja för att få igång en relativt bra affiliatemarknadsföring. Dessutom kunskaper i SEO och bra inlänkar som ger trafik från google eller andra sökmotorer. Jag är ingen SEO guru, jag försöker snarare hanka mig fram och lära mig så mycket som möjligt på vägen. I det här fallet där det handlar om fyra sajter om försäkringar och att jämföra samt hitta bästa pris på försäkringar. Jag har försökt hitta någorlunda bra domäner, göra en snygg och förtroendeingivande design och sökmotoroptimerat huvudsidan OnPage enligt konstens alla regler.  Det som återstår är att anpassa sajten efter företagen som sidan blir affiliate åt och hitta lite goda länkkamrater. Och en massa anpassningar allteftersom såklart. Häromdagen fick jag också upp ögonen för googles sökordshjälpmedel som gjorde valen i Onpage optimeringen lite enklare.

Vad ger en affiliate-konvertering?

Det som är intressant att fundera på i sammanhanget är vad som egentligen ger en konvertering. Det är ju inte bara att slänga upp en banner och sedan sköter det sig självt. Det är nog som andreas bard beskriver en kombination av förtroendeingivande sajt, bra kombination grafik, länkar, banners och texter samt att det företag eller den sida man gör reklam för konverterar bra. Framförallt har jag märkt i mitt arbete med MatematikVideo.se att om man lyckas bygga upp ett förtroende och en ärlighet gentemot kunden/besökaren så fungerar ”säljet” bättre. Kundfokus helt enkelt. Så vilka frågor ställer jag mig just nu:

  1. Vilka problem, behov och frågor har kunden och hur löser jag dessa åt kunden?
  2. Hur visar jag nyttan för kunden med just det företag jag är affiliate åt?
  3. Hur gör jag det så enkelt och snabbt som möjligt för kunden att hitta det han/hon söker?

Jag har en tendens att faktiskt glömma hur man skapar kundfokus när jag bygger en ny sajt. Det är lätt att tappa bort det allra viktigaste mellan seo-optimeringar och designinställningar. Därför känns det skönt att formulera dessa tre frågor för att hålla kundfokuset i centrum.

Så, detta är mitt första inlägg om affiliatemarknadsföring och jag lär ju få anledning att återkomma i ämnet ju mer jag lär mig. Det skulle vara kul att någon gång kunna visa att jag nått resultat här på bloggen och kunna ge mer tankar om varför jag lyckades. Nu är jag som sagt bara i försöksstadiet.

Om du vill kika på den första sajten kan du gå till Billiga försäkringar, är du intresserad av länksamarbeten så är du välkommen att kontakta mig på info [at] websimon . se!

TJÄNA PENGAR PÅ NÄTET - REKOMMENDERADE AFFILIATENÄTVERK:
Nätverk Beskrivning
Adtraction Har ett stort utbud med stora aktörer och ett mycket enkelt användargränssnitt.
Adrecord Har väldigt många annonsörer i väldigt många olika kategorier, det finns säkert något som passar din blogg eller hemsida.

Comment